Kundeservice

Kontakt oss

Har du spørsmål vedrørende våre produkter, bestilling eller retur kan du ringe eller sende oss en e-post. Ved retur eller reklamasjon trenger vi skriftlig informasjon fra deg. Fyll ut retur- eller garantiskjema som du finner nedenfor og send til post@ortopro.no

Tlf: +47 55 91 88 60 
E-post: post@ortopro.no
Åpningstider: Man – Fre 08:00 – 16:00

Juridisk navn: Ortopro AS
Besøksadresse: Hardangervegen 72, Seksjon 17, 5224 Nesttun
Org.nummer: 983 153 798

Hvordan handle hos oss

Som privatkunde kan du bestille støtter og ortoser i nettbutikken vår. Gå til produktet du ønsker å bestille, velg størrelse og variant og legg i handlekurven. Betaling i nettbutikken skjer via kort, Klarna faktura eller Vipps.

Er du bedriftskunde kan du sende din bestilling på e-post til post@ortopro.no eller ringe oss på +47 55 91 88 60. Ta kontakt med oss eller bla i våre kataloger her for å få en oversikt over vårt fulle sortiment. Ønsker du å registrere deg som kunde, kan du ringe eller sende oss en mail. Vi er leverandør til den ortopediske bransjen i hele Skandinavia.

Bestillinger som sendes oss innen kl 14:00 blir sendt samme dag forutsatt at varene du har bestilt finnes på lager. Når din ordre er behandlet vil du motta en ordrebekreftelse på e-post. Vi anbefaler at du sjekker at ordrebekreftelsen samsvarer med det du har bestilt, og ber deg ta kontakt med oss så snart som mulig dersom noe ikke stemmer. Varer som ikke finnes på lager vil bli restnotert og ettersendt så snart det kommer til lager.

Merk: Ortopro tar ikke ansvar for resultat for valg av komponenter ved bruk av søk og filterfunksjon. Resultatet er veiledende og valg av komponenter må kontrolleres  mot veiledning fra produsent.

Betaling

Ved kjøp i nettbutikken skjer betaling via kort, Klarna faktura eller Vipps. Ved betaling med kort tilkommer ingen gebyrer. For å betale med faktura må du ha fylt 18 år, være folkeregistrert i Norge og bli godkjent i kredittvurderingen som gjennomføres ved kjøp. Ved for sen betaling av faktura tilkommer forsinkelsesgebyr.

Prisene som er oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. Eventuelle frakt- og fakturagebyr vil fremkomme i kassen.

Som bedriftskunde vil du motta faktura på e-post når ordren din er sendt fra oss. Betalingsfrist for bedriftskunder er 30 dager fra fakturadato.

Har du spørsmål vedrørende betaling eller ønsker du å registrere deg som kunde hos oss, kan du ta kontakt med kundeservice på tlf +47 55 91 88 60 eller e-post: post@ortopro.no

Leveranse

Varer som er på lager leveres normalt i løpet av 1 – 3 virkedager. Unntaket er de nordligste delene av Norge, hvor det kan ta ytterligere opp til 2 dager før sendingen kommer fram. Bestillinger som sendes oss innen kl 14:00 blir sendt samme dag forutsatt at varene du har bestilt finnes på lager. Varer som ikke finnes på lager vil bli restnotert og ettersendt så snart det kommer til lager.

For forsendelser i Norge bruker vi Bring. Pakker utenfor Norge sendes med DHL. Når pakken din er sendt fra vårt lager får du et varsel med sporingsnummer der du enkelt kan følge forsendelsen din.

Fraktkostnader

  1. Ved bestilling i nettbutikken vil fraktkostnad fremkomme i kassen.
  2. For bedriftspakker i Norden faktureres kr 205,-
  3. Ekspress over natt faktureres etter faktisk kostnad.

Pakker som sendes med Bring til ditt nærmeste postkontor eller post i butikk, må hentes innen 14 dager etter at hentemelding er mottatt. Uavhentede pakker som kommer i retur til oss, belastes med et frakt- og administrasjonsgebyr på kr 200,-

Risiko for varen går over til kjøper når produktet er overtatt av kjøper etter avtale. Hvis leveringstid er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare etter avtalen, har kjøper likevel risiko for tap eller skade.

Retur

Angrerett ved kjøp i nettbutikken

Når du handler i nettbutikken vår har du som privatkunde 14 dagers full returrett etter angrerettsloven. Det betyr at du uten grunn kan returnere en vare til oss innen 14 dager etter at du har mottatt den. Ønsker du å returnere en vare, trenger vi skriftlig informasjon fra deg. Skjema som skal fylles ut og følge returen finner du her.

Alle varer som returneres til oss skal være i opprinnelig stand, ubrukt og i original emballasje. Du er selv ansvarlig for å pakke varen godt slik at den kommer uskadet i retur til oss. Ved bruk av angreretten betaler avsender returporto med mindre annet er avtalt. Husk å ta vare på sporingsnummeret på pakken du har sendt til oss.

For våre bedriftskunder gjelder følgende

  1. Varer som returneres senere enn 30 dager fra fakturadato belastes med et administrasjons- og håndteringsgebyr på 20 % av fakturasum.
  2. Varer som returneres senere enn 90 dager fra fakturadato krediteres ikke.
  3. Spesial- og bestillingsvarer taes ikke i retur.
  4. Farlig gods taes ikke i retur.
  5. Varer må returneres i sin opprinnelige stand og i original emballasje.

Merk!

For alle returer til Ortopro skal returskjema fylles ut og sendes med varen. Returskjema finner du her.
Returer sendes til: Ortopro AS, Seksjon 17, Hardangervegen 72, 5224 Nesttun.

Returporto dekkes av avsender med mindre annet er avtalt. Om ønskelig kan Ortopro arrangere retur mot et avtalt gebyr.

Ved mottatt retur forbeholder Ortopro seg retten til å belaste avsender et gebyr dersom:

  1. Det savnes noen produkter
  2. Produktet er skadet
  3. Produktet anses som brukt
  4. Originalemballasjen er skadet

Har du spørsmål vedrørende angrerett og retur kan du ringe oss eller sende en e-post til post@ortopro.no

Garanti og reklamasjon

For de fleste av våre produkter gjelder 1-3 års garanti. Garantien gjelder ved mangler eller feil som måtte oppstå som følge av produksjonsfeil innenfor garantitiden. Garantien dekker ikke skader som oppstår som følge av feilmontering, feilbruk, uhell, slitasje, manglende service og vedlikehold eller lignende. Monteringsveiledning, vedlikeholdsråd og eventuell bruksbegrensning som oppgitt i produktets bruksanvisning må overholdes for at garantien skal gjelde. For produkter som krever service (avanserte protesekomponenter), må denne gjennomføres innenfor angitt tidsvindu for at garantien skal fortsette å gjelde.

Garantitid gjelder fra kjøpsdato.

Ønsker du å reklamere på en vare du har kjøpt hos oss trenger vi skriftlig informasjon fra deg. Fyll ut vårt garantiskjema her og send på e-post til post@ortopro.no. Husk å gi en god beskrivelse av feilen, og legg gjerne ved et bilde eller en film som viser problemet. I mange tilfeller vil vi ha behov for å få tilsendt den ødelagte varen. Ved behov vil vi da kunne tilby et låneprodukt mens reklamasjonen behandles. Ved godkjent reklamasjon dekkes naturligvis alle fraktkostander av Ortopro.

Ved godkjent reklamasjon vil vi i første omgang forsøke å reparere produktet eller den delen av produktet som er skadet. Dersom reparasjon ikke er mulig vil vi erstatte den ødelagte delen eller produktet med en identisk eller likeverdig vare. Hvis reparasjon eller erstatning ikke er mulig refunderer vi beløpet som produktet opprinnelig ble kjøpt for.

Garantitid for reparert produkt eller erstatningsvare er begrenset til gjenværende garantitid for det opprinnelige produktet.

Skade som har oppstått under transport må meldes til oss snarest mulig. Husk å ikke åpne pakker som er skadet, men ta bilde av den ødelagte emballasjen for dokumentasjon til transportør.

Service

Vi har autoriserte teknikere som tilbyr rådgivning og direkte service ved feil eller montering av tekniske produkt. I tillegg tilbyr våre leverandører service på de fleste varer avhengig av garantibetingelser.

Service og reparasjon utenfor garanti utføres normalt mot faktura. Ta kontakt med kundeservice for å få vite med om muligheter for service, kostnadsoverslag og behandlingstid.

Utlån

Til våre bedriftskunder tilbyr vi utlån av mer avanserte produkter (proteser) for utprøving. Dette gir brukeren mulighet til å teste ulike produkter, og sammen med sin ortopediingeniør finne det som passer best til brukerens livsstil og behov.

Ved lån av våre produkter til utprøving gjelder følgende:

  1. Kostnadsfri låneperiode er 30 dager fra mottakelse av varen. Ved behov kan låneperioden utvides etter avtale med selger eller kundeservice. Ved retur etter avtalt frist faktureres 20% av varens verdi. 
  2. Hvis utprøvingen blir vellykket kan du beholde produktet du har mottatt, og vi fakturerer ordren i henhold til avtale og gjeldende prislister. Produktet du har mottatt kommer med full garanti. 
  3. Dersom du underveis i låneperioden ønsker å prøve et alternativt produkt til din pasient, kan dette avtales med selger eller kundeservice. 
  4. Ønsker du å returnere produktet du har lånt, skal returskjema fylles ut og sendes med varen. Husk å returnere innen avtalt frist. Ved for sen retur faktureres 20% av varens verdi. Ortopro kan være behjelpelig med returfrakt mot et gebyr. 
  5. Låneartikler behandles så skånsomt som mulig, og at tilgjengelige beskyttelsesdeksler benyttes under utprøvingen. Låneartikler skal returneres til Ortopro god stand og i original emballasje. 

Ta kontakt med din selger eller kundeservice dersom du ønsker å teste noen av våre produkter.

Vi kan også tilby utlån av produkter i forbindelse med service og reklamasjon. Les mer her.

Personvernerklæring

Ortopro AS er en del av Blatchford-gruppen, en verdens ledende rehabiliterings leverandører med klinisk ekspertise på proteser, ortoser og rullestoler. Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi bruker personlig informasjon vi samler om deg, som en fortid, en gave, en fremtidig ansatt, en servicebruker eller når du bruker nettstedet vårt.

Hva slags informasjon innhenter vi om deg

  • Samling av informasjon ved nettilgang

    Vi innhenter informasjon om deg når du registrerer deg hos oss eller legger inn bestilling på produkter eller tjenester. Vi samler også inn informasjon når du frivillig har fullført kontaktskjemaer, abonnerer på våre epostlister og ber om en katalog. Våre Nettsiders brukerinformasjon er samlet inn ved hjelp av informasjonskapsler og Google Analytics.

    Denne personinformasjonen krever alltid brukerens bekreftelse før den sendes til Ortopro, og brukeren kan nekte å oppgi dette. Men i dette tilfellet vil de ikke kunne gi tilgang til den aktuelle nettsidens aktivitet siden vi ikke vill ha kontaktdetaljene for å sende den forespurte informasjonen.

    Ortopro prøver alltid å minimere mengden av personinformasjon som vi trenger for å kunne tilby en bestemt tjeneste eller funksjon.

  • Opptakssamling og konfidensialitett

    Når du er en servicebruker av våre produkter, registrerer vi personlige opplysninger for å sikre at det medfølgende produktet er egnet for formål, for garanti og for vedlikeholdshistorie. Detaljer inkluderer navn, aktivitetsnivå, vekt, kjønn, alder.

    Disse postene holdes konfidensielt innen Selskapet til enhver tid og deles kun med ansatte når de trenger det til å utføre jobben sin. Alle ansatte er forpliktet til å arbeide med strenge faglige og kontraktslige koder for konfidensialitet, og når det er mulig, vil vi anonymisere informasjon slik at de enkelte tjenestebrukere ikke kan identifiseres. Den eneste tiden informasjonen vil bli delt til utenfor organisasjoner er hvis de er direkte involvert i din omsorg.

    Vi beholder informasjonen din så lenge du bruker produktet. Hvis du vil ha mer informasjon om hvor lenge vi vil holde informasjonen din, så kontakt firmaets databeskyttelsesansvarlig.

  • Jobbsøkere, nåværende og tidligere Ortopro ansatte

    Når enkeltpersoner søker å arbeide for Ortopro, vil vi bare bruke den informasjonen du leverer til oss for å behandle søknaden og overvåke rekrutteringsstatistikk. Der vi ønsker å utlevere informasjon til en tredjepart, for eksempel der vi ønsker å ta opp en referanse eller få en uttalelse fra tredjepart, vil vi ikke gjøre det uten å informere deg på forhånd med mindre dette er pålagt ved lov.

    Personinformasjon om jobbkandidater som ikke fikk jobb, vil bli lagret i 12 måneder etter at rekrutteringen er fullført, det vil da bli ødelagt eller slettet.

    Når en person blir ansatt hos Ortopro, vil vi samle en fil/mappe knyttet til sysselsettingen. Informasjonen vil bli behandlet sikkert og vil bare bli brukt til formål direkte relevant for denne personens arbeid. Når personens ansettelse ved Ortopro er avsluttet, vil vi beholde filen i samsvar med kravene i vår dokument oppbevarings plan og deretter slette den.

  • Hvordan vi bruker og lagrer information om deg

    Vi tar personvernet svært alvorlig. Personvernretningslinjene for hva du kan forvente når Ortopro samler din personlige informasjon. Dette omhandler informasjon vi innhenter om:

    • Besøkende på nettstedet vårt
    • Personer som abonnerer på vår epostliste eller ber om informasjon fra oss
    • Jobbsøkere og våre nåværende og tidligere ansatte
    • Brukere av produktene vi leverer

    I de fleste tilfeller, hvor personinformasjon er avgitt, for eksempel kontaktskjema innleveringer, lagres dette på servere i Storbritannia. Vi bruker en tredjepartsleverandør for å administrere og opprettholde sikkerheten og ytelsen til våre nettsteder.

    Ortopro bruker noen tredjepartstjenester til å tilby noen elektroniske funksjoner og funksjonalitet til våre kunder. Disse er:

    Nyhetsbrev

    Hvis du velger å abonnere på vår mailingliste, bruker Ortopro tredjepartstjenesten MailChimp til vår mailingliste funksjonalitet. MailChimp er en tredjepart databehandler, se "tredjeparts databehandler" i denne kunngjøringen for informasjon om dem. Ortopro e-postlister inkluderer e-postadresse, navn og steds informasjon, denne informasjonen er lagret på MailChimps servere.

    Det er alltid mulig å fjerne dine personlige data fra vår mailingliste ved å velge avslutt via "unsubscribe" nederst på alle e-poster sendt av Ortopro via MailChimp. Hvis du har problemer med å fjerne deg selv fra listen, kontakt vår personvernombud.

  • Tilgang til informasjon og korrigering

    Ortopro prøver å være så åpne som de kan være i form av å gi folk tilgang til deres personlige opplysninger. Enkeltpersoner kan finne ut om vi oppbevarer personinformasjon ved å gjøre en " innsynsbegjæring " under Personvernloven og den generelle personopplysningsforskriften.

    Vi vil da gi deg:

    • En beskrivelse av alle data vi har om deg
    • Informere deg hvordan det ble innhentet (dersom ikke levert av deg)
    • Informere deg hvorfor, hvilke formål, vi oppbevarer den
    • Hvilke kategorier personinformasjonen omhandler
    • Informere deg hvem denne dataen kunne bli angitt til
    • Informere deg om oppbevarings periode av dataene
    • Informere deg rundt alle automatiserte beslutningstaking inkludert profilering
    • La deg få en kopi av informasjonen i en forståelig elektronisk form med mindre annet er forespurt.

    For å gjøre en forespørsel til Ortopro på personinformasjon vi muligens oppbevarer, må du sende forespørselen skriftlig. Du kan velge å enten fylle ut skjemaet innsynsbegjæring (SFI) eller via epost, eller via brev til adressen nedenfor. Vær oppmerksom på at skjemaet ikke er obligatorisk. Men det kan fremskynde prosessen.

    Hvis du er enig, vil vi prøve å håndtere din forespørsel uformelt, for eksempel ved å gi deg den spesifikke informasjonen du trenger over telefon.

    Vi vil sørge for at din personinformasjon er korrekt og oppdatert. Du kan be oss om å korrigere eller fjerne informasjonen du mener er unøyaktig, Vennligst ta disse endringene til informasjonssikkerhet avdelingen, via "kontakt oss"..

  • Deling av personinformasjon

    I mange tilfeller vil vi ikke dele personinformasjon uten samtykke. Imidlertid Når vi undersøker en klage må vi kanskje dele personinformasjon med andre relevante organer. Ved å kontakte informasjonssikkerhetssjef, via e-post og/eller ved hjelp av adressen nedenfor kan du også få mer informasjon om:

    • avtalene vi har med andre organisasjoner for å dele informasjon;
    • omstendigheter hvor vi kan formidle personlige data uten samtykke for eksempel, for å forebygge og oppdage kriminalitet og generere anonymiseres statistikk;
    • våre instruksjoner til personalet om hvordan å samle inn, bruke og slette personlige data; og
    • hvordan vi kontrollerer at informasjonen vi oppbevarer er nøyaktig og oppdatert.
  • Tredjeparts databehandlere

    Vi bruker en rekke tredjeparter til å behandle personlige data på våre vegne. De tredjepartene har blitt nøye utvalgt og er en del av EU-U.S Privacy Shield og er Derfor i samsvar med EUs Personvernlover.

    Disse er:

  • Kapsler

    MarkedsføringInformasjonskapsler er tekstfiler som plasseres på datamaskinen for å samle standardinformasjon om Internett-logg og informasjon om besøkende. Denne informasjonen brukes til å spore besøks bruk av webområdet og å kompilere statistiske rapporter på nettsiden aktivitet. For ytterligere informasjon besøk allaboutcookies.org.

    Ortopro bruker noen tredjepartsfunksjoner og funksjonalitet å forsterke vår markedsføring, disse er:

    Ortopro-informasjonskapsler

    Ortopro gruppens nettsteder lagrer noen svært enkle informasjonskapsler for å gi visse funksjoner. Vi lagrer en informasjonskapsel for å bestemme språk/plassering valg slik at når du besøker nettstedet vil ditt valg bli husket. Vi lagrer en informasjonskapsel for å registrere om du har fullført vår nettside undersøkelse, slik at du ikke blir spurt igjen. Til slutt lagrer vi en informasjonskapsel for å registrere at du har akseptert vår "cookie lov" varsel.

    Google Analytics

    Ortopro bruker Google Analytics for å måle hvordan brukere kommuniserer med våre nettsteder. Google Analytics lagrer ikke personinformasjon om besøkende på webområdet vårt. Google er integrert på tvers av mange tjenester, nettsteder og programmer, og mens Ortopro ikke tilrettelegge for sammenslutningen av flere kilder til person-identifiserbar informasjon, bør brukerne være oppmerksom på at dette kan skje gjennom deres naturlige bruk av Internett.

    YouTube

    Ortopro bruker YouTube-tjenester til å legge inn egne produkter videoer innenfor våre nettsteder. Dette sikrer maksimal kompatibilitet uansett hvilken tilkoblingshastighet eller-enhet som brukes til å vise dem. Når du besøker en side på vårt nettsted som inneholder en video, kan Google plassere flere informasjonskapsler på datamaskinen. YouTube personvernpolicy er funnet på: YouTube.

    Google kart

    Blatchford bruker Google Maps til å vise geografisk beliggenhet informasjon på enkelte sider av våre nettsider, for eksempel kontor eller klinikk steder. Når du besøker en side på vår nettside som inneholder et innebygd kart, kan Google plassere flere informasjonskapsler på datamaskinen din. Google personvernpolicy finnes på: Google.

  • Hvordan slår jeg av informasjonskapsler?

    Det er mulig å slå av informasjonskapsler slik at ingen informasjon blir brukt. Vær oppmerksom på at dette vil redusere funksjonaliteten av nettstedet vårt, og vi anbefaler det ikke. Informasjonskapsel innstillinger gjøres gjennom nettleseren (f. eks Internet Explorer, Firefox eller Google Chrome) og hver nettleser er litt forskjellig. Bruk følgende koblinger for å finne ut hvordan du administrerer informasjonskapsler i nettleseren din:

    For mer informasjon om informasjonskapsler se nettvett.no sine sider om emnet.

    For mer informasjon om hvilke typer informasjonskapsler som Google kan bruke, kan du gå til: https://policies.google.com/technologies?hl=no-GB&gl=no

  • Dine rettigheter

    Du har rettigheter rundt dine personlige data og hvordan vi håndterer det. Hvis du mener at informasjonen vi behandler om deg, er feil, og du vil at den skal korrigeres, ber du om å se denne informasjonen, du ber om at dataene overføres, du bestrider vår behandling av de personlige opplysningene dine, eller du ber om å få den slettet. Ta kontakt med personvernombudet.

  • Klager eller forespørsler

    Ortopro prøver å oppfylle de høyeste standarder når vi samler inn og bruker personinformasjon. Derfor tar vi alle klager vi mottar om dette svært alvorlig. Vi oppfordrer folk til å gjøre oss oppmerksom hvis de tror at vår innsamling eller bruk av informasjon er urettferdig, villedende eller upassende. Vi vil også gjerne ha forslag til hvordan vi kan forbedre prosedyrene våre. Hvis du har en klage, kontakt personvernombudet som vil undersøke saken på dine vegne.

    Hvis du ikke er fornøyd med svaret fra Ortopro eller mener vi ikke behandler dine persondata i samsvar med loven, har du rett til å klage til Datatilsynet.

    Se også: hvordan klage til Datatilsynet

    Kontaktinformasjon for Datatilsynet:

    www.datatilsynet.no
    postkasse@datatilsynet.no
    +47 22 39 69 00

  • Andre nettsteder

    Våre nettsider inneholder lenker til andre nettsteder. Vår personvernerklæring gjelder bare for dette nettstedet, vi oppfordrer deg til å lese personvernerklæringen på de andre webområdene du besøker.

  • Endringer i denne personvernerklæringen

    Vi holder våre retningslinjer for personvern under regelmessig gjennomgang og vi vil putte alle oppdateringer på denne nettsiden fortløpende. Denne retningslinjen ble sist oppdatert 06 november 2017.

  • Hvem vi er og hvordan kontakte oss

    Ortopro AS, en del av Blatchford-gruppen, er selskapet som du leverer dine personopplysninger til. Selskapet Chief Information Security Officer er Personvernombud for Blatchford-gruppen og kan kontaktes ved:

    information.security@blatchford.co.uk
    + 44 (0) 1256 31 6635
    Information Security Officer,
    Chas A Blatchford & Sons Ltd
    Unit D
    Kingsland Business Park
    Basingstoke
    Hampshire
    RG24 8PZ

Retningslinjer for informasjonskapsler

Informasjonskapsler er små tekstfiler som er lagret på datamaskinen eller smartenheten din når du går inn på et nettsted. Det gjør det mulig for nettstedet å gjenkjenne besøket ditt og lagre informasjon om dine preferanser eller tidligere handlinger for å gi deg en bedre opplevelse på nettstedet. Vanligvis lagrer informasjonskapsler ikke personlig identifiserbar informasjon, som for eksempel navn eller e-postadresse.

Dette dokumentet beskriver hvordan vi bruker informasjonskapsler på våre nettsteder og dine valgmuligheter angående bruken av dem.

Ulike typer informasjonskapsler

Det finnes forskjellige typer informasjonskapsler som et nettsted kan lagre på datamaskinen eller smartenheten din. For nettstedet vårt er disse:

Nødvendige informasjonskapsler

Nødvendige informasjonskapsler muliggjør kjernefunksjonalitet. Nettstedet kan ikke fungere ordentlig uten disse informasjonskapslene, og de hjelper oss med å administrere dine samtykkevalg, for eksempel. De kan bare deaktiveres ved å endre nettleserpreferansene dine.

Informasjonskapsler for integrert innhold

Nettstedet vårt bruker tredjeparts tjenester for å legge inn nyttig innhold på noen av nettsidene våre, som for eksempel Google Maps eller YouTube-videoer. Når dette innholdet vises, fungerer det i praksis som et vindu til tredjepartstjenesten, og den tjenesten kan bruke egne informasjonskapsler for å gi den nødvendige funksjonaliteten. Dette er nødvendige informasjonskapsler og kan bare deaktiveres ved å endre nettleserpreferansene dine.

Analytiske informasjonskapsler

Analytiske informasjonskapsler hjelper oss med å forbedre nettstedet vårt ved å samle inn og rapportere informasjon om bruken av nettstedet. De lagrer ikke personlig informasjon om individuelle besøkende, men lar oss overvåke trender og forstå hvordan besøkende bruker nettstedet vårt slik at vi kan fortsette å forbedre opplevelsen.

Markedsføringsinformasjonskapsler

Vi bruker markedsføringsinformasjonskapsler for å forbedre reklamekampanjene du kan motta fra oss gjennom andre kanaler, som for eksempel sosiale medier. Vi bruker imidlertid ikke tredjeparts markedsføringstjenester til å markedsføre til besøkende når de ser på nettsidene våre.

Informasjonskapsler for sosial deling

Vi bruker sosiale delingstjenester som lar deg dele visse sider på nettstedet vårt på sosiale medier. Disse programtilleggene bruker informasjonskapsler, slik at du kan se hvor mange ganger en side har blitt delt og hvorvidt du har delt den tidligere.

Vår bruk av informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler til følgende spesifikke formål:

  • Til lagring av brukerpreferanser på nettstedet, inkludert språkvalg, regionalt valg av nettsted og samtykkevalg for informasjonskapsler.
  • For at Google Analytics skal kunne spore nettstedstrafikk, koblinger til sosiale medier og bruk av nettsteder.
  • Til å samle anonymisert informasjon om brukere for å lage relevante sosiale mediekampanjer på plattformer inkludert Twitter, LinkedIn og Instagram og til remarketing.
  • Til å støtte oppretting av relevante Google-søkeannonser gjennom Google Ads-plattformen.
  • Til å aktivere delingsknapper på sosiale medier, inkludert LinkedIn, Twitter og Facebook.
  • For at innebygde Google Maps skal kunne huske beliggenhet, kontoinnlogging, innstillinger og preferanser.
  • For at innebygde YouTube-videoer skal kunne måle bruken av videoene våre på YouTube.
  • Til sporing av forkortede koblinger for å overvåke suksessraten for klikk via tjenester slik som Bit.ly.

Våre informasjonskapsler i detalj

Preferanser for informasjonskapsler

Denne informasjonskapselen brukes til å huske brukerens valg om informasjonskapsler på dette nettstedet. Der brukere tidligere har indikert en preferanse, vil brukerens preferanser lagres i denne informasjonskapselen.

Type: Nødvendig
Navn: CookieControl

Google Maps

Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å legge inn Google Maps på enkelte av nettsidene våre, for eksempel å vise kontorplasser.

Type: Nødvendig
Navn: APISID, HSID, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, khcookie

Google er ansvarlig for å stille inn og administrere disse informasjonskapslene. Ingen sensitive data lagres, men hvis du er logget inn på en Google-konto, kan besøket ditt være knyttet til den kontoen.

Personvernerklæring for Google

YouTube-videoer

Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å legge inn YouTube-videoer på enkelte av websidene våre, som for eksempel produktsider.

Type: Nødvendig
Navn: SID, LOGIN_INFO, use_hotbox, PREF, SSID, HSID, watched_video_id_list, __utma, __utmz, demographics

Google er ansvarlig for å stille inn og administrere disse informasjonskapslene. Ingen sensitive data lagres, men hvis du er logget inn på en Google-konto, kan besøket ditt være knyttet til den kontoen.

Personvernerklæring for Google

Universal Analytics (Google)

Disse informasjonskapslene brukes til å samle anonym informasjon om hvordan besøkende bruker nettstedet vårt, for eksempel hvor de kom fra og sidene de så på. Vi bruker informasjonen til å kompilere rapporter og for å hjelpe oss forbedre vårt.

Type: Analytisk(e)
Navn: _ga, _gali, _gat, _gid

Velg bort Google Analytics
Bruk av Google Analytics-informasjonskapsler
Google-retningslinjer: Annonser

LinkedIn Insight-kode

Vi kan bruke LinkedIn Insight-koder på hele nettstedet vårt for å overvåke trafikk fra plattformen for sosiale medier. LinkedIn Insight-koden er et stykke lett JavaScript-kode som legges til nettstedet vårt for å muliggjøre en grundig rapportering av kampanjer og låse verdifull innsikt om besøkende på nettstedet. Vi kan bruke LinkedIn Insight-koden for å måle resultatene og avkastningen av LinkedIn-kampanjene våre, inkludert klikk, konverteringer og mer.

Type: Markedsføring

LinkedIn er ansvarlig for å administrere og stille inn disse informasjonskapslene. Se nedenfor for ytterligere informasjon.

LinkedIn-retningslinjer for informasjonskapsler
LinkedIn-personvern

Twitter-/Facebook-piksel

Vi kan bruke Twitter- og/eller Facebook-piksler på tvers av nettstedet vårt og i enkelte e-postmeldinger for å støtte Twitter- eller Facebook-kampanjene våre. En piksel er en liten kodemengde på en nettside eller i en e-postvarsling som hjelper oss å lære om du har samhandlet med bestemt nett- eller e-postinnhold. Dette hjelper oss med å måle effektiviteten av kampanjer og gjøre oppfølging med interesserte mottakere.

Type: Markedsføring

Twitter/Facebook er ansvarlig for å administrere og stille inn disse informasjonskapslene. Se nedenfor for ytterligere informasjon.

Bruk av informasjonskapsler på Twitter
Personvernserklæring for Twitter
Personvernskontroll på Twitter for skreddersydde annonser
Twitter støtter Ikke spor
Personvernerklæring for Facebook

AddThis

Vi bruker Addthis.com for å tilby sosiale delingsknapper på enkelt av nettsidene våre.

Type: Sosial deling
Navn: loc, mus, na_id, na_tc, notice_gdpr_prefs, notice_preferences, ouid, ssc, uid, uvc

Addthis.com er ansvarlig for å stille inn og administrere disse informasjonskapslene. Ingen sensitive data lagres, men hvis du er logget på en konto på sosiale medier, kan de koble nettsiden du delte fra nettstedet vårt til kontoen din på sosiale medier.

Personvernerklæring for Addthis.com

Informasjonskapsler på nettstedet

Nettstedet vårt bruker informasjonskapsler for å støtte noe av funksjonaliteten til nettstedet vårt. Disse er beskrevet nedenfor:

Type: Analytisk
Navn: blss_survey_closed, blss_survey_complete
Formål: Etter at besøkende har sett et visst antall sider kan vi vise den en undersøkelse i et popup-vindu. Formålet med dette er forstå mer om deres besøk på nettstedet vårt. Hvis popup-vinduet er stengt, vil vi ikke vise undersøkelsen igjen, og informasjonskapselen cookie blss_survey_closed er satt til å registrere dette. Når undersøkelsen er fullført, vil vi ikke spørre igjen på seks måneder, og informasjonskapselen cookie blss_survey_complete er klar til å registrere dette.

Type: Nødvendig
Navn: eucookie
Formål: Å hjelpe oss med å forstå om du er blitt vis informasjonskapselbanneret vårt eller ikke. Hvis du har sett det før, vil vi ikke vise det igjen på en stund.

Merk: Tjenestene oppført ovenfor kan endre implementeringsmekanismer. Dette kan i sin tur føre til at enkelte informasjonskapselnavn endres, legges til eller fjernes. Vi vil holde dette dokumentet oppdatert. Se servicepolicyene for den nyeste informasjonen.

Hvordan kan jeg endre mine innstillinger for informasjonskapsler?

Merk: Vi implementerer for øyeblikket en enkel løsning som lar deg slå forskjellige typer informasjonskapsler av og på. Inntil dette er live, er det mulig å administrere informasjonskapslene dine via nettleseren din på følgende måte:

Alternativt tillater de fleste nettlesere en viss kontroll over de fleste informasjonskapsler gjennom nettleserinnstillingene. For å finne ut mer om informasjonskapsler, inkludert hvordan du ser hvilke informasjonskapsler som er satt, besøk www.aboutcookies.org eller www.allaboutcookies.org.

Finn ut hvordan du administrerer informasjonskapsler i populære nettlesere:

For å finne informasjon relatert til andre nettlesere, kan du gå til nettleserutviklerens nettsted.For å velge bort å bli sporet av Google Analytics på alle nettsteder, kan du gå til http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

Vi bruker IKKE annonsering eller informasjonskapsler for annonsering på dette nettstedet.Hvis du derimot er bekymret for bruken av informasjonskapsler for annonsering, har Dine nettvalg-nettstedet mer detaljert informasjon og YourAdChoices-tjenesten kan hjelpe.

Mer informasjon

Hvis du har spørsmål om vår bruk av informasjonskapsler eller annen teknologi, kan du sende oss en e-post på information.security@blatchford.co.uk

Se personvernserklæringen vår for mer informasjon om hvordan vi bruker data og dine rettigheter, samt kontaktinformasjon for vår sikkerhetsansvarlige.

Medlemsbedriftenes samfunnsansvar – Retningslinjer for etisk handel

Hensikten med retningslinjene for etisk handel er å sikre at medlemmer av OVL opptrer i henhold til internasjonalt anerkjente standarder i forhold til menneskerettigheter, arbeids- og miljøforhold.

Alle medlemsbedrifter i OVL forplikter seg til å følge disse reglene.

Målet med reglene er ikke å redusere handel, men å hjelpe leverandører til å bedre sosiale og miljømessige standarder. OVL krever at medlemsbedriftene og deres leverandører følger de nedenfor beskrevne standarder og forhold:

  • ILO sine åtte grunnleggende konvensjoner nummer 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 og 182.
  • FN konvensjonen om barns rettigheter, artikkel 32
  • All arbeidslivsrelatert helse- og sikkerhetslovgivning i produksjonslandet
  • Miljølover, Arbeidskraftlover, inklusive lovgiving om minimumslønn og relevante sosiale forsikringsordninger i produksjonslandet

Menneskerettigheter

Leverandørene skal respektere menneskerettighetene slik disse er definert av FN.

Prinsipper og rettigheter i arbeidsforhold

Nasjonal lovgivning

All lovgiving relatert til arbeidsforhold i det landet leverandører har
aktivitet skal følges og dette definerer minimumskravene for arbeidsforhold. Dersom nasjonal lovgivning setter høyere krav enn de krav ILO konvensjonen eller FN sin universelle menneskerettighetsdeklarasjon har satt, så skal nasjonal lovgivning følges.

Stoppe barnearbeid

Barnearbeid, slik dette er definert av ILO, er ikke tillatt. Dersom barnearbeid forekommer er leverandøren ansvarlig for utvikling av bærekraftige sosiale og økonomiske alternativer mot barnearbeid (for eksempel utdanning).

Eliminering av tvangsarbeid

Bruk av tvangs- eller obligatorisk arbeid aksepteres ikke.

Eliminering av diskriminering

Diskriminering basert på etnisitet, kjønn, relegion, sosial bakgrunn, handicap, politisk mening eller seksuell legning skal ikke forekomme.

Brutal behandling

Fysisk mishandling eller avstraffelse, eller trussel om fysisk mishandling er forbudt. Det samme gjelder seksuelt eller annet misbruk og andre former for ydmykelser.

Anstendig lønn og arbeidstid

Lønn skal utbetales i tide og fullt ut direkte til den ansatte. Laveste akseptable lønn tilsvarer minimumslønn i henhold til nasjonal lovgivning.

Ukentlig arbeidstid må ikke overstige lovlig grense og overtidsarbeid skal alltid utbetales.

Regulære ansettelser

Forpliktelser overfor arbeidere, i tråd med internasjonale konvensjoner, nasjonale lover og regler om regulære ansettelser skal ikke omgås gjennom bruk av korttidsengasjementer (som bruk av kontraktsarbeidere, løsarbeidere og dagarbeidere), underkontraktører eller andre arbeidsrelasjoner.

Alle arbeidere har krav på arbeidskontrakt på et språk de forstår.

Lærlingprogram skal være klart definert med hensyn til varighet og innhold.

Organisasjonsfrihet og kollektive forhandlinger (ILO 87 and 98)

I land der organisasjonsfrihet er begrenset eller under utvikling vil leverandøren sikre at den ansatte kan møte selskapsledelsen for å drøfte lønn og arbeidsforhold uten negative konsekvenser.

Korrupsjon

Alle former for bestikkelser, er uakseptabelt, så som bruken av alternative kanaler for å sikre illegitime private eller arbeidsrelaterte fordeler til kunder, agenter, kontraktører, leverandører eller deres tilsatte samt offentlige tjenestemenn/-kvinner.

Miljø

Leverandøren skal arbeide for å redusere energi- og ressursforbruk så vel som avfall og utslipp til atmosfæren, grunn og vann. Kjemikalier skal håndteres slik at de ikke skader mennesker eller miljø.

Marginaliserte befolkningsgrupper

Produksjon og bruk av naturressurser skal ikke bidra til å ødelegge ressurs- og inntektsgrunnlag for marginaliserte befolkningsgrupper.

Helse og sikkerhet

Leverandøren skal sikre et trygt arbeidsmiljø som samsvarer med internasjonale standarder. Ansatte skal informeres om helserisiko som følge av deres arbeid. Alle ansatte skal ha tilgang til bruk av hensiktsmessig sikkerhetsutstyr.

Dyrevelferd

Generelle krav til dyrevelferd ( forhold og produksjon nasjonalt og internasjonalt):

Avl, levemiljø, transport og avlivning skal oppfylle kravene i norsk lovverk for arten, eventuelt EUs regelverk og OIEs retningslinjer når arten ikke omtales i norsk lovverk. Alternativer til animalske produkter skal vurderes, og velges ved etisk uakseptable driftsformer.

Ledelsessystem hos leverandører

Ledelsessystem er sentralt for implementering av etiske retningslinjer. OVLs medlemsbedrifter understreker viktigheten av at leverandør har systemer som støtter implementeringen av disse. Forventningene er tydeliggjort ved at:

  • Leverandøren bør utpeke en ansvarlig, sentralt i organisasjonen,
    for implementering av de etiske retningslinjene i egen virksomhet
  • Leverandøren skal gjøre retningslinjene kjent i alle relevante deler
    av sin organisasjon
  • Leverandøren skal innhente samtykke fra OVLs medlemsbedrifter
    før produksjon eller deler av produksjon settes ut til en
    underleverandør/kontraktør der dette ikke er avtalt på forhånd
  • Leverandøren skal kunne gjøre rede for hvor varer som er bestilt
    av OVLs medlemsbedrifter blir produsert.

Samsvar

Medlemmene av OVL skal forsikre seg om at leverandøren og aktuelle underleverandører forholder seg til reglene i dette dokumentet